Här ser ni alla tjänster fast som en sida
Alla funktioner som behövs för förvaltning av brf. Moderna system – om ni vill. Vi anpassar oss efter er. Tjänsterna är till exempel:Ekonomi & hyror
Ekonomidelen
Hyresdelen
– Bokslut inkl förvalningsberättelse
– Hyresavisering
– Budget, utförlig med analys
– Påminnelser, krav & inkasso
– Löpande redovisning
– Autogiro
– Utbetalningar/leverantörsreskontra
– E-faktura
– Inbetalningar
– Inre fond
– Fakturering
– Saldolistor via papper eller kundportal
– Skatteinbetalningar & skattedeklaration
– Komplett lägenhetsförteckning
– Lånehantering & intag låneofferter
– Medlemsförteckning
– Kontering
– Registrering panter inkl fakturering
– Fastighets- & inkomstdeklaration
– Meddela panthavare vid obetalda hyror
– Löner inkl utbetalningar & kontrolluppgifter
samt deklaration till skatteverket – Överlåtelseregistrering inkl kontrolluppgifter med beräkning av kapitaltillskott (viktigt)
– Kontakt med revisor vid bokslut
– Hjälp att skriva lokalhyresavtal
– Webbattest (frivilligt, se meny)
– Momshantering
Övrigt
– Ekonomiska rapporter på papper eller via
kundportal – Rådgivning inom ekonomi, juridik, styrelse, medlem mm – allt!
– Uppföljningsprognoser
– Ändra uppgifter hos bolagsverket
– Underhålls- & investeringskalkyler
– Ordförande stämmor
– Likviditetsplacering
– Utbildningar
– Redovisning ekonomi vid möte
– Skriva kallelser
– Skriva nya stadgar
– Filarkiv via kundportal
– Avtalsbevakning via kundportal
De flesta väljer att det ska ingå i standardpaketet, men det finns brf som vill sköta det själv. Enligt lag så måste en brf ha en lägenhetsförteckning. Om vi gör det, så har vi också därmed fullt ansvar för er kompletta lägenhetsförteckning. Det finns brf som har fått betala för att de inte skött det enligt reglerna men sköter vi det så har vi ansvaret. Det är också väldigt viktigt att man meddelare panthavare om inte hyrorna sköts, då det annars kan bli dyrt för brf. Det kanske allra bästa är att ni kan hänvisa alla samtal från mäklare & boende angående utdrag ur lägenhetsförteckning till oss! (så kallad mäklarbild – allt som behövs finns med). I de flesta brf så säger stadgarna att ni kan fakturera pantsättare 1% av basbeloppet. Det gör vi i så fall åt er och vi sköter hela processen. Panthantering & lägenhetsförteckning
Vår långa erfarenhet och stora nätverk gör att vi kan hjälpa er med det mesta. Vi har stor kunskap inom medlem, juridik, styrelse mm. Det betyder att vi kan lösa de flesta frågor direkt – och de få återstående kan ordna hjälp. Mindre rådgivning ingår alltid hos oss! Exempel Och allmän rådgivning kring praktiska förvaltningsfrågor. Bara fråga oss. Har våra kunder problem, så har vi problem! Vi hjälper er gärna! Det vi inte kan hjälpa till med, så ordnar vi det via vårt nätverk och kontakterRådgivning & konsultation brf
Stämma
Juridik
Stämmoordförande
Stadgeändringar
Föredra ekonomi vid stämma
Stadgetolkningar (oftast vem ansvarar för vad)
Utbildning eller bok för stämmoordförande
Skriva anmodan
Mallar
Uppsägningar
Kallelser
Mallar
Rådgivning inför stämma, t ex hur hantera ärenden
Hyresnämndsärende
Protokoll
Upplåtelser av lägenhet eller mark
Ansöka handräckning
Styrelse
Hur får vi styrelsen att funka?
Lokalhyresavtal
Hur hantera besvärliga boenden?
Bedömning avtal
Hur gör andra?
Förhandling nya avtal
Omförhandling av avtal
Kurser
Uppsägning av avtal
Grundkurser, ekonomi, styrelsearbete stämmoordförande, sekreterare
Naturligtvis kan ni även attestera på papper om ni vill, helt upp till er. Men fördelarna är bl a: – Bättre kontroll var fakturan ärWebbattest
– Slipper postgången
– Leverantören kan skicka fakturan direkt via e-post (sk e-postfaktura – miljövänligast)
– Ser gamla fakturor på nätet som pdf, sökbart
– Kan attestera fakturan var du än är
En kundportal som används är bra! Därför har vi fokuserat på att den ska vara enkel att använda, okomplicerad, ,snabb, lättillgänglig, dvs funkar även bra på mobilen. Mobilen har ni i styrelsen alltid med er i vardagen, jobbet och på styrelsemöten. Det ger snabba svar när ni behöver det. Här får ni svar på era vanligaste frågor och besvarar 90% av era frågor. Exempel på vad som finns för närvarande (fler tjänster kommer fortlöpande): Ekonomi Lägenhet Filarkiv AvtalsförteckningKundportal – brfmolnet.se
De övriga 10% löser vi genom att prata med våra kunder. Vi ser det som positivt att vi får prata med våra kunder och ger en personlig kontakt!
En genomförlig prognos ger en större förståelse för ekonomin och ger en säkerhet för styrelsen att man har kontroll över sin ekonomi. Prognosen ger bl a uppföljning av värme, likviditet, lån, elförbrukning, avvikande händelser mm. Vi ger också en skriftlig rapport om vad som ser avvikande ut och varför det blivit så. Det medföljer alltid skriftliga kommentarer och sammfattning kring de viktigaste posterna såsom lån, värme, reparationer, underhåll samt likviditet. Vid flerårskalkyler så kräver det att vi även har en underhålls- & investeringsplanPrognoser & flerårskalkyler
En underhålls- och investeringsplan är ett av de viktigaste instrumenten för att få ett grepp om ekonomin och underhåll i en brf. Vi gör inte besiktningar, men däremot uppdateringar av underhållsplaner vilket gör att ni alltid har en uppdaterad underhållsplan med vad som gjorts, när det ska göras, beräknat pris, beräknat avsättningsbehov osv. Vår underhållsplan har flera fördelar framför andra: Kundanpassad prissättning av underhåll – vi har samma prislista som de flesta som gör underhållsplaner i branschen har, men verkligheten är alltid bästa prissättaren. Vet ni vad det kostar så kan vi lägga in specifikt för er, samt extra om t ex ställningar behövs osv. Det är möjligt att lägga in egna priser eller lägga på eller dra ifrån en summa från prislistan Uppdelning investering & underhåll (K2/K3) – för er som har redovisningsregel K3, så är det viktigt att kunna dela upp vad som är investering respektive underhåll, för att beräkna fram rätt avsättning. Det gör vår men alla poster finns fortfarande kvar fullt synliga oavsett om det är underhåll eller investering. Vi säljer inte underhållskonsult! – tyvärr ser många förvaltare underhållsplanen som ett bra sätt att sälja in konsultation när brf ska göra underhåll. Det gör ibland att det görs tidigare än vad det behövs och fokus kan bli fel. Eftersom vi inte säljer det, så försöker vi inte sälja in något som ni inte behöver – och ni kan ta in experter på just det ni behöver. Har ni problem med taken? – ring någon som är duktig på det. Har ni problem med värmen? – ring någon som är duktig på det. Vill ni veta hur andra brf har gjort, så berättar vi gärna det.Underhåll- & investeringsplan